CofnijCofnij

„Zielona granica” w The Hollywood Reporter! | 06.09.2023

Jeśli kino jest maszyną empatii, parafrazując nieżyjącego już Rogera Eberta, to nowy film Agnieszki Holland jest precyzyjnie dopracowanym egzemplarzem.

– Leslie Felperin w recenzji “ZIelonej Granicy” AGNIESZKI HOLLAND dla “The Hollywood Reporter”.
„Ten głęboko poruszający, bezbłędnie zrealizowany wielowątkowy dramat, nakręcony w surowej czerni i bieli, śledzi uchodźców z różnych narodów w 2021 roku, próbujących przekroczyć granicę z Białorusi do Polski. Z nieuchronnie tragicznymi konsekwencjami stają się oni pionkami w makabrycznej grze „podaj paczkę” między strażnikami po obu stronach tytułowej zielonej granicy, linii podziału między członkiem Unii Europejskiej Polską a […] Białorusią.”
„W wiadomościach i kinie nie brakowało materiałów filmowych i rekonstrukcji agonii, jakich codziennie doświadczają migranci i uchodźcy. Ale Holland sprytnie sięga nieco głębiej, aby zbadać psychikę postaci, które w innych historiach mogą być po prostu bezimiennymi żołnierzami – jak polscy strażnicy graniczni, zachęcani przez oficera wygłaszającego przemówienie „moralne” do myślenia o migrantach jako broni wysłanej przez granicę […].

Niedługo po sekcji przedstawiającej tych żołnierzy i ich społeczność, kadr cofa się dalej, aby objąć niektórych z ich rodaków, którzy próbują pomóc uchodźcom. Niektórzy z tych wolontariuszy to lekarze lub prawnicy, ale inni to aktywiści […] – ludzie narażający własne bezpieczeństwo, ale także czasami łamiący opór poprzez walkę o strategie. W sumie te splecione wątki tworzą krzepiący, beznamiętny wątek kina humanistycznego, oldschoolowy w technice, ale aktualny pod względem tematyki.
Link do pełnego tekstu: